नए दौर के निर्देशकों ने गढ़ा नया सिनेमा
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दिनेश कुकरेती
अक्सर हिंदी सिनेमा को लेकर बहस सुनने को मिलती है कि आखिर हमें फिल्में क्यों बनानी चाहिए। जवाब होता है समाज की उस तस्वीर को लोगों के सामने लाने के लिए, जिसे व्यावसायिक सिनेमा नहीं दिखाना चाहता। लेकिन, फिर सवाल उठता है कि कला या समानांतर सिनेमा ही कौन-सा समाज का भला कर रहा है। उसे तो कोई देखता भी नहीं। काफी हद तक यह सोच सही भी मानी जा सकती है। क्योंकि, आज आजादी से पूर्व या तत्काल बाद वाली स्थितियां तो रही नहीं, जब सिनेमा कोई न कोई मकसद लिए हुए होता था। आज तो सामाजिक-राजनीतिक घटनाओं और तनावों पर बन रही फिल्मों से भी कुछ सीखने को नहीं मिल रहा।
देखा जाए तो यह एकतरफा सोच है। सच तो यह है कि विषयवस्तु, शैली, प्रस्तुतीकरण और अभिनय में समानांतर सिनेमा जीवन के यथार्थ का आईना है। असल में सिनेमा और समाज के बीच एक अदृश्य-सा रिश्ता है, जो समय-समय पर उजागर एवं लुप्त होता रहा है। इसीलिए हर पांच-दस साल में सिनेमा की मुख्यधारा में एक नई धारा जुड़ती जाती है, जिसे कभी आधुनिक सिनेमा, कभी कला फिल्म तो कभी समानांतर सिनेमा का नाम दिया जाता रहा है। सत्तर के दशक में सिनेमा की एक नई धारा निकली, जिसे मृणाल सेन, बासु भट्टाचार्य, बासु चटर्जी व गोविंद निहलानी जैसे फिल्मकारों ने पोषित किया। इसे कला फिल्म या समानांतर सिनेमा का नाम दिया गया। हालांकि, इन फिल्मों में ऐसा कुछ भी कलात्मक नहीं था, जिसे कला फिल्म माना जा सके। न यह मुख्यधारा के समानांतर चलने वाला या उसकी बराबरी कर सकने वाला सिनेमा था। लेकिन, वर्तमान में तस्वीर इससे इतर है। अब भारत में जिस तरह की फिल्में बन रही हैं, वह निश्चित ही इन्हें समानांतर फिल्मों का ओहदा दिलवाने में इसलिए कामयाब है, क्योंकि यह मुख्यधारा की फिल्मों से हटकर होने के बावजूद किसी भी पैमाने पर उससे कमतर नहीं है। इन फिल्मों के बजट से लेकर सितारे तक मुख्यधारा की फिल्मों की तरह होते हैं। ठीक उसी तरह ये मुख्यधारा की फिल्मों के समानांतर चलते हुए बॉक्स ऑफिस पर उन्हें टक्कर देती हैं।
रामगोपाल वर्मा, श्रीराम राघवन व सुधीर मिश्रा जैसे निर्देशकों ने अलग सोच एवं विषयों पर अपनी पकड़ से इन समानांतर फिल्मों को मुख्यधारा की फिल्मों की टक्कर में लाकर खड़ा कर दिया। रामगोपाल वर्मा इस शैली के सबसे सफल निर्देशक साबित हुए। 'सत्याÓ जैसी व्यावसायिक फिल्म इसका उदाहरण है। धीरे-धीरे अन्य नए निर्देशक भी इस धारा में शामिल हो गए। इनमें सबसे ज्यादा प्रभावित अनुराग कश्यप ने किया। उन्होंने 'ब्लैक फ्राइडेÓ और 'गुलालÓ जैसी फिल्मों के जरिये दुनिया को बता दिया कि कम बजट में भी कैसे बेहतरीन सिनेमा बनाया जा सकता है। इसके अलावा इम्तियाज अली और दिवाकर बनर्जी जैसे युवा निर्देशकों ने भी 'हाईवेÓ और 'लव सेक्स और धोखाÓ जैसी फिल्में बनाकर खुद को लंबी रेस का घोड़ा साबित किया। ऐसे ही निर्देशकों की बदौलत आज के दौर को बॉलीवुड में समानांतर सिनेमा का स्वर्णिम दौर कहा जा रहा है।
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New era directors coined new cinema
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Dinesh Kukreti
Often we get to hear the debate about Hindi cinema as to why we should make films. The answer is to bring that picture of society, which commercial cinema does not want to show. But, then the question arises as to which society or art is doing good for society. Nobody even sees him. To a large extent this thinking can also be considered correct. Because today, conditions before or immediately after independence were not there, when cinema used to have some motive. Today, there is no learning even from films being made on socio-political events and tensions.
If seen, this is one sided thinking. The truth is that parallel cinema is a mirror of real life in content, style, presentation and acting. Actually there is an invisible relationship between cinema and society, which has been exposed and disappearing from time to time. That is why every five-ten years a new stream is added to the mainstream of cinema, which is sometimes called modern cinema, sometimes art film and sometimes parallel cinema. A new stream of cinema emerged in the seventies, nurtured by filmmakers like Mrinal Sen, Basu Bhattacharya, Basu Chatterjee and Govind Nihalani. It was named art film or parallel cinema. However, there was nothing artistic in these films that could be considered an art film. Neither was it a cinema running parallel to or equal to the mainstream. However, currently the picture is different than this. The kind of films that are being made in India are now successful in getting them the rank of parallel films because it is not inferior to any scale despite being different from mainstream films. These films range from budget to stars like mainstream films. In the same way, they run parallel to mainstream films and compete with them at the box office.
Let us return to the era when Shyam Benegal had told the directors of masala films from a film like 'Manthan' that the story of Bollywood is not just moving. However, if we talk about earning, these films were still far behind the earnings of commercial films. When Mahesh Bhatt came in the eighties, he caught everyone's attention with his meaningful and thematic films, but after some time he too became a part of the glare. At that time, many people associated with the film genre had made the assumption that in the nineties and beyond, perhaps Bollywood films should stop being made. But, in the same period some directors like Shyam Benegal, Prakash Jha, Sudhir Mishra developed a new style of cinema, which was called parallel cinema. The genre was largely a mixture of art and spice films. The series continued to move forward and parallel cinema took a strong hold in the 21st century. The young directors of this era wanted to show every subject in their films, which for some reason was difficult to show in Bollywood till now.Directors like Ram Gopal Varma, Shri Ram Raghavan and Sudhir Mishra, with their hold on different thinking and themes, made these parallel films stand in the competition of mainstream films. Ramgopal Varma proved to be the most successful director of the genre. Commercial films like 'Satya' are an example of this. Gradually other new directors also joined this stream. Anurag Kashyap was the most affected among them. Through films like 'Black Friday' and 'Gulal', he told the world how to make a good cinema even on a low budget. Apart from this, young directors like Imtiaz Ali and Diwakar Banerjee also proved themselves as the race for a long race by making films like 'Highway' and 'Love Sex and Cheat'. Due to such directors, today's era is being called the golden period of parallel cinema in Bollywood.
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